Autori: Naila CeribašićDora Dunatov i Jelka Vukobratović, ur.

Nakladnik: Institut za etnologiju i folkloristiku, Založba Univerze v Ljubljani; Znanstvena založba Filozofske fakultete 

Godina izdanja: 2025.

Cijena:  45 EUR

 

Rana domaća diskografska industrija: Edison Bell Penkala, Elektroton i Jugoton

IZ RECENZIJA

Za studije što ih okuplja ovo izdanje glazba više nije nešto nužno obilježeno notacijom (ili njezinom odsutnošću); za njih je glazba i nešto što se može zapisati fonografski. Drugim riječima: umjesto zapisa u registru simboličkog, ovdje se razmatra glazba zapisiva i zapisana u registru realnog. […] Ako je u ovoj opsežnoj i razvedenoj knjizi riječ o svojevrsnoj povijesti, analizi i antropologiji domaće glazbene kulture 20. stoljeća, ona u isti mah pruža i pogled u suvremenost, u današnje prijepore i probleme u ophođenju s glazbenim nasljeđem prošlog stoljeća.

Dalibor Davidović, redoviti profesor, Muzička akademija Sveučilišta u Zagrebu

Znanstveni doprinos zbornika temelji se na predstavljanju dosad neobjavljenih rezultata istraživačkog rada kroz argumentiranu metodološku, analitičku i interpretativnu dimenziju tekstova. S obzirom na to da je riječ o “pionirskom poduhvatu” snaga ovog izdanja jest i u stvaranju modela, oblikovanju i definiranju postupaka, identificiranju ključnih parametara za istraživanje diskografije.

Lada Duraković, redovita profesorica, Muzička akademija Sveučilišta Jurja Dobrile u Puli

Zbornik temelji na izjemno obsežnem in odlično sistematiziranem gradivu, ki do sedaj ni bilo predmet raziskovalne obravnave. Avtorjice in avtorji zbornika izhajajo iz podmene, da je tovrstno gradivo pomembno ne le zbrati, ampak tudi sistematično analizirati, ker je izreden medij za razumevanje produkcije, recepcije in distribucije glasbe. Zgodovinski pogled na diskografske industrije, ki se je razvijala v določenem časovnem in prostorskem kontekstu neizogibno pomaga razumevanju preteklosti glasbenega življenja, zato diskografija postane način rekonstrukcije neznanih vidikov glasbene ustvarjalnosti.

Ana Hofman, viša znanstvena suradnica, Inštitut za kulturne in spominske študije Znanstvenoraziskovalnega centra Slovenske akademije znanosti in umetnosti

Monografija pevič sistematično preverja in primerja razvoj zgodnje diskografije Kraljevine SHS in socialistične Jugoslavije. Na eni strani prinaša pregledano in preverjeno gradivo, na drugo strani ga umešča v diskografsko produkcijo tistega časa, obenem pa s pedantnostjo preverja dejansko diskografsko produkcijo našega nekoč skupnega prostora, ki je doslej znanstveno še nismo preučili.

Rajko Muršič, redoviti profesor, Oddelek za etnologijo in kulturno antropologijo Filozofske fakultete Univerze v Ljubljani

Ovaj izvrstan svezak nudi sveobuhvatno istraživanje hrvatske diskografske industrije od njezina početka u 1920-ima do procvata u 1950-ima. Autori pomno iscrtavaju uspon zagrebačke proizvodnje ploča, utjecaj međunarodnih trendova na domaću glazbu i druge kulturne, ekonomske, pravne, političke, društvene i tehnološke razvoje koji su oblikovali industriju tijekom ovog razdoblja.

Dean Vuletic, autor i povjesničar, University of Luxembourg