Arhivski i terenski rad

Arhivska građa obuhvaća 6 osnovnih kategorija: (i) same gramofonske ploče u fizičkom obliku; (ii) arhivsku građu o radu triju tvrtki; (iii) prodajne kataloge i srodnu tiskanu građu; (iv) novinsku građu; (v) građu koja svjedoči o poveznicama diskografske industrije i drugih okosnica glazbene industrije; (vi) kazivanja živih svjedoka razmatranog razdoblja i kolekcionara. Relevantno arhivsko gradivo pohranjeno je u Hrvatskoj u institucijama u Zagrebu, Osijeku, Rijeci i Splitu. Arhivski rad izvan Hrvatske obuhvatit će arhivske fondove u Beogradu, Ljubljani i Pragu.

 

U razdoblju od 17. do 23. svibnja 2022., doktorandica na projektu Dora Dunatov boravila je u Los Angelesu i Petalumi, Kalifornija, u svrhu terenskog istraživanja. Usto, posjetila je muzej i parcijalno dokumentirala građu glazbene knjižnice u zgradi HBZ u Pittsburghu 30. svibnja 2022.

Vidi: Izvještaj

U veljači 2022., Jelka Vukobratović pregledala je fondove HDA koji se tiču autorskog, izvođačkog i mehaničkog prava između 1929. i 1960.: HR-HDA Fond 163 Banovina Hrvatska. Odjel za obrt, industriju i trgovinu, folder 93.; HR-HDA Fond 781 Obitelj Vojnović, folder 5.; HR-HDA Fond 1948 Republički sekretarijat za pravosudne poslove Socijalističke republike Hrvatske, folder 154. Dodatno, u HDA je pregledan fond Glavnog ravnateljstva za promidžbu pri Predsjedništvu Vlade NDH HR-HDA 237 i skenirani folderi koji se tiču gramofonskih ploča.
U siječnju 2022. pregledani i dijelom skenirani rani brojevi časopisa udruženja skladatelja Zvuk (1955-1960) i članci vezani uz autorsko pravo i probleme tehnike snimanja i reprodukcije zvuka.
Od 31. studenog do 3. prosinca 2021. suradnici na projektu Joško Ćaleta i Irena Miholić pregledali su zbirku gramofonskih ploča, ostavštinu Damira Tončića, u Državnom arhivu u Splitu.

Vidi: Izvještaj

U studenom 2021. Vukobratović je u Državnom arhivu Zagreb pregledala fondove Artističke pozornice Variete i Udruženja muzičara lake muzike.
Od 12. do 17. rujna 2021. suradnica na projektu Željka Radovinović provela je istraživanje u Pragu na temu suradnje čeških diskografskih tvrtki Gramofonové závody i Supraphon (sljednika Gramofonové závody) s Jugotonom.

Vidi: Izvještaj

14. i 15. lipnja 2021. suradnica na projektu Željka Radovinović pregledala je fond šelak gramofonskih ploča u Muzeju Slavonije u Osijeku i snimila njihove naljepnice.

Vidi: Izvještaj

Od 7. do 11. lipnja 2021., suradnica na projektu Željka Radovinović i doktorandica Dora Dunatov pregledale su i dokumentirale Zbirku fono gradiva Radio stanice Osijek korištenu u periodu između 1945. i 1966.

Vidi: Izvještaj

20. i 21. travnja 2021. doktorandica na projektu Dora Dunatov posjetila je arhiv Croatia Records u svrhu fotografiranja naljepnica ploča koje nisu bile dokumentirane pri prethodnom posjetu arhivu i/ili za koje je bilo potrebno izraditi kvalitetnije fotografije.

Vidi: Izvještaj

Suradnica na projektu Željka Radovinović je tijekom veljače 2021. u Odsjeku za povijest hrvatske glazbe HAZU dokumentirala i fotografirala naljepnice šelak gramofonskih ploča u produkciji EBP, Elektrotona i Jugotona koje su dijelom ostavštine skladatelja Natka Devčića pohranjene u Odsjeku.

Vidi: Izvještaj

14. i 15. veljače 2021. suradnik na projektu dr. sc. Joško Ćaleta pregledao je zvučnu građu koja se nalazi u Glazbenoj školi Josipa Hatzea u Splitu.

Vidi: Izvještaj

Od 2. do 13. studenog 2020., voditeljica projekta dr. sc. Naila Ceribašić i doktorandica mag. musicol. Dora Dunatov dokumentirale su u Hrvatskoj kinoteci Hrvatskog državnog arhivu ukupan fond šelak ploča iz Zbirke fono gradiva 1936–1994 (sign. HDA 1397).

Vidi: Izvještaj

13. studenog 2020. suradnica na projektu dr. sc. Jelka Vukobratović je posjetila Holandsku kuću Gradskog muzeja Sisak gdje se nalazi zbirka Velimira Krakera.

Vidi: Izvještaj

Tijekom četiri radna dana u listopadu 2020. projektna suradnica dr. sc. Željka Radovinović u Državnom arhivu u Zagrebu je pregledala arhivsku zbirku odvjetnika Milana Dečaka, stečajnog upravitelja diskografske tvrtke Edison Bell Penkala.

Vidi: Izvještaj 

Suradnica na projektu dr. sc. Jelka Vukobratović je 23. srpnja 2020. bila u Muzeju grada Zagreba radi uvida i dokumentacije zbirke šelak ploča koje su u posjedu Muzeja.

Vidi: Izvještaj

Dana 18. lipnja 2020. suradnici na projektu, dr. sc. Joško Ćaleta i dr. sc. Željka Radovinović, proveli su istraživanje u Tehničkom muzeju Nikola Tesla u Zagrebu.

Vidi: Izvještaj

Suradnica na projektu dr.sc. Jelka Vukobratović je 13. listopada 2020. pregledala i dokumentirala šelak ploče koje su u posjedu Glazbenog odjela Gradske knjižnice Zagreb.

Vidi: Izvještaj

Radionice sa stručnjacima iz inozemstva
RADIONICA S DANIELOM LEECH-WILKINSONOM

U četvrtak i ponedjeljak, 6. i 10.5.2021., održali smo dvije radionice na temu ustaljenih normi u izvedbama klasične glazbe. Radionice je vodio muzikolog Daniel Leech-Wilkinson koji nosi počasnu titulu emeritus profesora na londonskom King’s Collegeu. Od 2004. do 2009., Leech-Wilkinson je vodio petogodišnji projekt “Expressivity in Schubert Song Performance” pri Centru za povijest i analizu snimljene glazbe (CHARM) prilikom kojeg je digitaliziran veliki korpus gramofonskih ploča na 78 o/min iz arhiva King’s Sound. Trenutačno sudjeluje u projektu “Challenging Performance” s ciljem povećavanja kreativnosti kod izvođača, a prošle je godine objavio istoimenu knjigu besplatno dostupnu ovdje. Tim se projektom nastoji osvijestiti izazove s kojima se susreću izvođači klasične glazbe te razbiti često štetne i ograničavajuće norme “pravilne” izvedbe. Dvije virtualne radionice održane su putem Zoom platforme, a veliki interes i bogata rasprava nagovijestila je buduću suradnju.

 

 

 

RADIONICA S DRAGOM KUNEJEM

U dva trosatna termina, u ponedjeljak i srijedu, 18. i 20.1.2021., doc. dr. Drago Kunej održao je radionicu na temu tehničkih karakteristika ploča na 78 o/min. Radi se o voditelju zvučnog arhiva Glasbenonarodopisnog inštituta pri Znanstvenoraziskovalnom centru SAZU u Ljubljani, a znanstvenom području starih ploča najviše doprinosi putem trogodišnjeg projekta “Zvočno gradivo gramofonskih plošč kot vir etnomuzikoloških in folklorističnih raziskav“, službeno završenom u travnju 2012. U prvom dijelu interaktivne radionice, održane putem online Zoom platforme, predstavio je razvoj različitih tehnika snimanja, od izuma fonografa do izuma vinilnih ploča. Drugi dio bio je rezerviran za detaljnu analizu složenih informacija dobivenih s naljepnica i područja oko naljepnica gramofonskih ploča na 78 o/min vodećih diskografskih kuća.

 

RADIONICA S PETEROM TSCHMUCKOM

U ponedjeljak, 16.11.2020., održana je radionica s Peterom Tschmuckom. Tschmuck je pročelnik odjela za kulturni menadžment i rodne studije pri bečkom Sveučilištu za glazbu i izvedbene umjetnosti. Fokus njegova istraživanja su glazbena industrija, ekonomija autorskih prava te kulturne institucije i vrednovanje kulturnih politika. Posebno se istaknuo istraživanjem kreativnosti i inovativnosti u glazbenoj industriji, a njegova opsežna studija na tu temu objavljena je 2003. godine. Radionica je osmišljena kao interaktivni dijalog Tschmucka i suradnika na projektu uz komentare i pitanja, a vrijedi istaknuti izrazito iscrpni pregled i analizu glazbene industrije u periodu od njezinih početaka do kraja 1950-ih.

Vidi: Izvještaj

Studijski boravci

Suradnici na projektu će se usavršavati u istraživačkim i arhivskim centrima koji su najrelevantniji za temu ovoga istraživanja: Národní muzeum u Pragu, dvije popularno-studijske institucije u Liverpoolu (Institute for Popular Music pri University of Liverpool i Harry McKinnel Popular Music Resource Centre pri Liverpool University Hope) i dvije institucije u Washingtonu DC (Library of Congress i Smithsonian Institution).

U razdoblju od 24. svibnja do 3. lipnja 2022., doktorandica na projektu Dora Dunatov boravila je u Immigration History Research Center Archives u Minneapolisu, Minnesota za potrebe studijskog usavršavanja. 

Vidi: Izvještaj

U razdoblju od 16. do 22. svibnja 2022., suradnica na projektu Jelka Vukobratović boravila je u Londonu za potrebe arhivskog istraživanja, edukacije i povezivanja s britanskim istraživačima rane diskografske industrije.

Vidi: Izvještaj

Istraživačke radionice

Istraživačke radionice suradnika na projektu odvijat će se jednom godišnje. Na njima ćemo propitati: oblikovanje sadržaja modula Hrvatska e-diskografija; problematiku diskografskih “filtara”; odnos diskografske industrije i drugih poluga glazbenog života; te mogućnosti razvijanja EU projekata.

Uslijed epidemioloških mjera, istraživačku radionicu “Oblikovanje sadržaja modula Hrvatska e-diskografija u repozitoriju IEF-a” nije bilo moguće održati uživo, nego su suradnici projekta na daljinu dogovorili osnovne elemente, da bi potom Nada Bezić, Naila Ceribašić, Irena Miholić i Željka Radovinović tijekom ožujka 2020. održale niz video sastanaka na kojima su definirale i specificirale sadržaj baze podataka Hrvatska e-diskografija. Vidi: Izvještaj
Radni sastanci i ostalo
Vidi zapisnike radnih sastanaka:

1. sastanak (20.2.2020.)

2. sastanak (3.6.2020.)

3. sastanak (24.9.2020.)

4. sastanak (4.12.2020.)

5. sastanak (23.2.2021.)

6. sastanak (5.7.2021.)

7. sastanak (11.4.2022.)

Lipanj 2020 – Posjet sajmu ploča

Suradnice na projektu su posjetile Sajam gramofonskih ploča (International Record Fair), održan 28. lipnja 2020. u dvorištu Klasične gimnazije u Zagrebu. Među malim brojem izlagača, prevladavali su oni iz Hrvatske (Zagreb, Sisak, Varaždin, Koprivnica, Pula), uz nekoliko iz Slovenije i Austrije, što vjerojatno treba pripisati uvjetima pandemije. Nitko u ponudi nije imao gramofonske ploče iz razdoblja šelaka, a poneki su nam sugerirali da ih radije potražimo na sajmu na Hreliću.