Arhivski i terenski rad

Arhivska građa obuhvaća 6 osnovnih kategorija: (i) same gramofonske ploče u fizičkom obliku; (ii) arhivsku građu o radu triju tvrtki; (iii) prodajne kataloge i srodnu tiskanu građu; (iv) novinsku građu; (v) građu koja svjedoči o poveznicama diskografske industrije i drugih okosnica glazbene industrije; (vi) kazivanja živih svjedoka razmatranog razdoblja i kolekcionara. Relevantno arhivsko gradivo pohranjeno je u Hrvatskoj u institucijama u Zagrebu, Osijeku, Rijeci i Splitu. Arhivski rad izvan Hrvatske obuhvatit će arhivske fondove u Beogradu, Ljubljani i Pragu.

U razdoblju od 19. do 30. srpnja 2022. suradnica na projektu Željka Radovinović boravila je u Pragu i Usti nad Labem radi nastavka istraživanja, usavršavanja te sudjelovanja na kongresu IAML (International Association of Music Libraries, Archives and Documentation Centres), a sve na temu suradnje hrvatske i češke gramofonske industrije u drugoj polovici 1940-ih i tijekom 1950-ih.

Vidi: Izvještaj

U razdoblju od 13. i 14. lipnja 2022., Nada Bezić boravila je u Ljubljani u svrhu terenskog istraživanja.

Vidi: Izvještaj

U razdoblju od 2. do 4. svibnja 2022., suradnica na projektu Željka Radovinović posjetila je Rijeku u svrhu terenskog istraživanja. Njezin su primarni pokus bili Državni arhiv i Muzeja grada Rijeke.

Vidi: Izvještaj

U razdoblju od 17. do 23. svibnja 2022., doktorandica na projektu Dora Dunatov boravila je u Los Angelesu i Petalumi, Kalifornija, u svrhu terenskog istraživanja. Usto, posjetila je muzej i parcijalno dokumentirala građu glazbene knjižnice u zgradi HBZ u Pittsburghu 30. svibnja 2022.

Vidi: Izvještaj

U veljači 2022., Jelka Vukobratović pregledala je fondove HDA koji se tiču autorskog, izvođačkog i mehaničkog prava između 1929. i 1960.: HR-HDA Fond 163 Banovina Hrvatska. Odjel za obrt, industriju i trgovinu, folder 93.; HR-HDA Fond 781 Obitelj Vojnović, folder 5.; HR-HDA Fond 1948 Republički sekretarijat za pravosudne poslove Socijalističke republike Hrvatske, folder 154. Dodatno, u HDA je pregledan fond Glavnog ravnateljstva za promidžbu pri Predsjedništvu Vlade NDH HR-HDA 237 i skenirani folderi koji se tiču gramofonskih ploča.

Vidi: Izvještaj

U siječnju 2022. pregledani i dijelom skenirani rani brojevi časopisa udruženja skladatelja Zvuk (1955-1960) i članci vezani uz autorsko pravo i probleme tehnike snimanja i reprodukcije zvuka.
Od 31. studenog do 3. prosinca 2021. suradnici na projektu Joško Ćaleta i Irena Miholić pregledali su zbirku gramofonskih ploča, ostavštinu Damira Tončića, u Državnom arhivu u Splitu.

Vidi: Izvještaj

U studenom 2021. Vukobratović je u Državnom arhivu Zagreb pregledala fondove Artističke pozornice Variete i Udruženja muzičara lake muzike.
Od 12. do 17. rujna 2021. suradnica na projektu Željka Radovinović provela je istraživanje u Pragu na temu suradnje čeških diskografskih tvrtki Gramofonové závody i Supraphon (sljednika Gramofonové závody) s Jugotonom.

Vidi: Izvještaj

Od 11. do 23. srpnja 2021. voditeljica projekta Naila Ceribašić i suradnica Jelka Vukobratović boravile su u Beogradu u svrhu proučavanja relevantne građe pohranjene u Arhivu Jugoslavije i Narodnoj biblioteci Srbije te u privatnih kolekcionara gramofonskih ploča iz razmatranog razdoblja.

Vidi: Izvještaj

14. i 15. lipnja 2021. suradnica na projektu Željka Radovinović pregledala je fond šelak gramofonskih ploča u Muzeju Slavonije u Osijeku i snimila njihove naljepnice.

Vidi: Izvještaj

Od 7. do 11. lipnja 2021., suradnica na projektu Željka Radovinović i doktorandica Dora Dunatov pregledale su i dokumentirale Zbirku fono gradiva Radio stanice Osijek korištenu u periodu između 1945. i 1966.

Vidi: Izvještaj

20. i 21. travnja 2021. doktorandica na projektu Dora Dunatov posjetila je arhiv Croatia Records u svrhu fotografiranja naljepnica ploča koje nisu bile dokumentirane pri prethodnom posjetu arhivu i/ili za koje je bilo potrebno izraditi kvalitetnije fotografije.

Vidi: Izvještaj

Uspostavljena suradnja s Holandskom kućom Gradskog muzeja Sisak vezana uz zbirku Kraker.

Vidi: Izvještaj  

Suradnica na projektu Željka Radovinović je tijekom veljače 2021. u Odsjeku za povijest hrvatske glazbe HAZU dokumentirala i fotografirala naljepnice šelak gramofonskih ploča u produkciji EBP, Elektrotona i Jugotona koje su dijelom ostavštine skladatelja Natka Devčića pohranjene u Odsjeku.

Vidi: Izvještaj

14. i 15. veljače 2021. suradnik na projektu dr. sc. Joško Ćaleta pregledao je zvučnu građu koja se nalazi u Glazbenoj školi Josipa Hatzea u Splitu.

Vidi: Izvještaj

Od 2. do 13. studenog 2020., voditeljica projekta dr. sc. Naila Ceribašić i doktorandica mag. musicol. Dora Dunatov dokumentirale su u Hrvatskoj kinoteci Hrvatskog državnog arhivu ukupan fond šelak ploča iz Zbirke fono gradiva 1936–1994 (sign. HDA 1397).

Vidi: Izvještaj

13. studenog 2020. suradnica na projektu dr. sc. Jelka Vukobratović je posjetila Holandsku kuću Gradskog muzeja Sisak gdje se nalazi zbirka Velimira Krakera.

Vidi: Izvještaj

Tijekom četiri radna dana u listopadu 2020. projektna suradnica dr. sc. Željka Radovinović u Državnom arhivu u Zagrebu je pregledala arhivsku zbirku odvjetnika Milana Dečaka, stečajnog upravitelja diskografske tvrtke Edison Bell Penkala.

Vidi: Izvještaj 

Suradnica na projektu dr. sc. Jelka Vukobratović je 23. srpnja 2020. bila u Muzeju grada Zagreba radi uvida i dokumentacije zbirke šelak ploča koje su u posjedu Muzeja.

Vidi: Izvještaj

Dana 18. lipnja 2020. suradnici na projektu, dr. sc. Joško Ćaleta i dr. sc. Željka Radovinović, proveli su istraživanje u Tehničkom muzeju Nikola Tesla u Zagrebu.

Vidi: Izvještaj

Suradnica na projektu dr.sc. Jelka Vukobratović je 13. listopada 2020. pregledala i dokumentirala šelak ploče koje su u posjedu Glazbenog odjela Gradske knjižnice Zagreb.

Vidi: Izvještaj

Radionice sa stručnjacima iz inozemstva
RADIONICA S DANIELOM LEECH-WILKINSONOM

U četvrtak i ponedjeljak, 6. i 10.5.2021., održali smo dvije radionice na temu ustaljenih normi u izvedbama klasične glazbe. Radionice je vodio muzikolog Daniel Leech-Wilkinson koji nosi počasnu titulu emeritus profesora na londonskom King’s Collegeu. Od 2004. do 2009., Leech-Wilkinson je vodio petogodišnji projekt “Expressivity in Schubert Song Performance” pri Centru za povijest i analizu snimljene glazbe (CHARM) prilikom kojeg je digitaliziran veliki korpus gramofonskih ploča na 78 o/min iz arhiva King’s Sound. Trenutačno sudjeluje u projektu “Challenging Performance” s ciljem povećavanja kreativnosti kod izvođača, a prošle je godine objavio istoimenu knjigu besplatno dostupnu ovdje. Tim se projektom nastoji osvijestiti izazove s kojima se susreću izvođači klasične glazbe te razbiti često štetne i ograničavajuće norme “pravilne” izvedbe. Dvije virtualne radionice održane su putem Zoom platforme, a veliki interes i bogata rasprava nagovijestila je buduću suradnju.

Vidi: Izvještaj 

 

 

 

RADIONICA S DRAGOM KUNEJEM

U dva trosatna termina, u ponedjeljak i srijedu, 18. i 20.1.2021., doc. dr. Drago Kunej održao je radionicu na temu tehničkih karakteristika ploča na 78 o/min. Radi se o voditelju zvučnog arhiva Glasbenonarodopisnog inštituta pri Znanstvenoraziskovalnom centru SAZU u Ljubljani, a znanstvenom području starih ploča najviše doprinosi putem trogodišnjeg projekta “Zvočno gradivo gramofonskih plošč kot vir etnomuzikoloških in folklorističnih raziskav“, službeno završenom u travnju 2012. U prvom dijelu interaktivne radionice, održane putem online Zoom platforme, predstavio je razvoj različitih tehnika snimanja, od izuma fonografa do izuma vinilnih ploča. Drugi dio bio je rezerviran za detaljnu analizu složenih informacija dobivenih s naljepnica i područja oko naljepnica gramofonskih ploča na 78 o/min vodećih diskografskih kuća.

 

RADIONICA S PETEROM TSCHMUCKOM

U ponedjeljak, 16.11.2020., održana je radionica s Peterom Tschmuckom. Tschmuck je pročelnik odjela za kulturni menadžment i rodne studije pri bečkom Sveučilištu za glazbu i izvedbene umjetnosti. Fokus njegova istraživanja su glazbena industrija, ekonomija autorskih prava te kulturne institucije i vrednovanje kulturnih politika. Posebno se istaknuo istraživanjem kreativnosti i inovativnosti u glazbenoj industriji, a njegova opsežna studija na tu temu objavljena je 2003. godine. Radionica je osmišljena kao interaktivni dijalog Tschmucka i suradnika na projektu uz komentare i pitanja, a vrijedi istaknuti izrazito iscrpni pregled i analizu glazbene industrije u periodu od njezinih početaka do kraja 1950-ih.

Vidi: Izvještaj

Studijski boravci
U razdoblju od 19. do 30. srpnja 2022. suradnica na projektu Željka Radovinović boravila je u Pragu i Usti nad Labem u svrhu nastavka istraživanja, usavršavanja te sudjelovanja na kongresu IAML, a sve na temu suradnje hrvatske i češke gramofonske industrije u drugoj polovici 1940-ih i tijekom 1950-ih.

Vidi: Izvještaj

U razdoblju od 24. svibnja do 3. lipnja 2022., doktorandica na projektu Dora Dunatov boravila je u Immigration History Research Center Archives u Minneapolisu, Minnesota za potrebe studijskog usavršavanja.

Vidi: Izvještaj

U razdoblju od 16. do 22. svibnja 2022., suradnica na projektu Jelka Vukobratović boravila je u Londonu za potrebe arhivskog istraživanja, edukacije i povezivanja s britanskim istraživačima rane diskografske industrije.

Vidi: Izvještaj

Istraživačke radionice

Istraživačke radionice suradnika na projektu odvijat će se jednom godišnje. Na njima ćemo propitati: oblikovanje sadržaja modula Hrvatska e-diskografija; problematiku diskografskih “filtara”; odnos diskografske industrije i drugih poluga glazbenog života; te mogućnosti razvijanja EU projekata.

Istraživačka radionica o mogućnostima razvijanja EU projekata održana je 9. studenog 2023. u Institutu za etnologiju i folkloristiku. Obuhvatila je uvodne teze svakog od suradnika uz iznošenje paradigmatskih primjera, a zatim raspravu o dva aspekta tematizirana u svim izlaganjima. Prvi se odnosio na elemente međunarodnog karaktera diskografske industrije, a drugi na značajke (vrline, izazove, poteškoće, mogućnosti, perspektive, itd.) međunarodnih istraživačkih povezivanja. 

Vidi: Izvještaj

Istraživačka radionica o diskografskoj industriji i drugim polugama glazbenog života održana je 27. travnja 2022. u Institutu za etnologiju i folkloristiku u Zagrebu. Radionica se fokusirala na odnos glazbene industrije i drugih poluga glazbenog života. Te druge poluge (mehanizme, sfere) čine radio, festivali, kazalište i kino distribucija, notno izdavaštvo, autorskopravne agencije i organizacije profesionalnih glazbenika, glazbeno obrazovanje, tiskani mediji. Kroz uvid u ukupnu prikupljenu građu i različite studije slučaja na kojima rade, suradnici su raspravili kako se te različite poluge, odnosno dionici glazbenog života ulančavaju, međusobno podupiru ili pak predstavljaju takmace na tržištu.

Vidi: Izvještaj

Istraživačka radionica o diskografskim filtrima održana je 4. studenog 2021. na Muzičkoj akademiji u Zagrebu. Radionica je obuhvatila primjenu pojma diskografskog filtra na razne teme kojima se suradnici na projektu bave te pokrenula raspravu o svakom od izloženih primjera.

Vidi: Izvještaj

Uslijed epidemioloških mjera, istraživačku radionicu “Oblikovanje sadržaja modula Hrvatska e-diskografija u repozitoriju IEF-a” nije bilo moguće održati uživo, nego su suradnici projekta na daljinu dogovorili osnovne elemente, da bi potom Nada Bezić, Naila Ceribašić, Irena Miholić i Željka Radovinović tijekom ožujka 2020. održale niz video sastanaka na kojima su definirale i specificirale sadržaj baze podataka Hrvatska e-diskografija.

Vidi: Izvještaj

Radni sastanci
Vidi zapisnike radnih sastanaka:

1. sastanak (20.2.2020.)

2. sastanak (3.6.2020.)

3. sastanak (24.9.2020.)

4. sastanak (4.12.2020.)

5. sastanak (23.2.2021.)

6. sastanak (6.5.2021.)

7. sastanak (5.7.2021.)

8. sastanak (15.11.2021.)

9. sastanak (11.4.2022.)

10. sastanak (7.7.2022.)

11. sastanak (22.9.2022.)

12. sastanak (12.1.2023.)

13. sastanak (15.6.2023.)

14. sastanak (6.9.2023.)

15. sastanak (25.1.2024.)

16. sastanak (24.4.2024.)

Plan upravljanja istraživačkim podacima

Plan upravljanja istraživačkim podacima na projektu “Diskografska industrija u Hrvatskoj od 1927. do kraja 1950-ih” dostupan je ovdje.